Διατροφή και Χριστούγεννα. Μπορούν να συνδυαστούν;

Η εορταστική περίοδος των χριστουγέννων είναι συνυφασμένη με οικογενειακά τραπέζια, προσκλήσεις σε φιλικά σπίτια και περισσότερες βραδινές εξόδους από ότι το συνηθισμένο. Οι πειρασμοί βρίσκονται παντού, από το κουτί με τα μελομακάρονα που έφερε ο συνάδελφος στην δουλειά, μέχρι τον πλουσιοπάροχο μπουφέ στο σπίτι του φιλικού ζευγαριού που θα κάνουμε το Πρωτοχρονιάτικο ρεβεγιόν.

Αποτέλεσμα αυτού είναι να δυσκολευόμαστε να ακολουθήσουμε το πρόγραμμα της διατροφής μας και πολλές φορές να αποφεύγουμε τις εξόδους από φόβο μην πάει χαμένη η προσπάθεια που κάναμε τον προηγούμενο καιρό, είτε για να χάσουμε βάρος, είτε για να ρίξουμε τις τιμές του σακχάρου ή της χοληστερίνης όπως μας συμβούλεψε ο γιαρός μας.

Παρά το γεγονός ότι αν δεν προσέξουμε την περίοδο αυτή η αύξηση του βάρους κυμαίνεται περίπου στα δύο κιλά, δεν χρειάζετε να κλειστούμε στο σπίτι και να χάσουμε αυτές τις όμορφες στιγμές. Χρειάζεται απλά ένας προγραμματισμός και φυσικά λίγη αυτοσυγκράτηση.

Ο στόχος μας αυτές τις ημέρες θα πρέπει να είναι η διατήρηση ενός ισορροπημένου διαιτολογίου και όχι η τήρηση ενός πολύ αυστηρού προγράμματος. Άλλωστε λίγες μέρες χαλάρωσης το πιο πιθανό είναι να μας δώσουν ενέργεια να συνεχίσουμε δυναμικά την όποια προσπάθεια μας με την αρχή του νέου έτους.

Οι παρακάτω συμβουλές θα σας βοηθήσουν να αποφύγετε τις υπερβολές.

• Δεν παραλείπουμε ποτέ γεύματα. Είναι λάθος να μένουμε όλη την ημέρα νυστικοί επειδή μας έχουν καλεσμένους το βράδυ για φαγητό. Με αυτήν την κίνηση το μόνο που θα καταφέρουμε θα είναι να “πέσουμε με τα μούτρα” στο τραπέζι και να οδηγηθούμε σε υπερ-κατανάλωση φαγητού.

• Το πρωινό είναι σημαντικό όλες τις ημέρες του χρόνου. Ακόμη και αν το προηγούμενο βράδυ κάναμε ατασταλίες. Επιλέγουμε ένα γιαούρτι με 1 φρούτο, γάλα χαμηλό σε λιπαρά με λίγη βρώμη ή λίγους ανάλατους ξηρούς καρπούς.

• Σε περίπτωση που μας καλέσουν σε κάποιο πάρτι και υπάρχει μπουφές, παίρνουμε το χρόνο μας και βλέπουμε προσεκτικά τι επιλογές έχουμε. Φροντίζουμε να γεμίσουμε το μισό μας πιάτο με σαλάτα ή λαχανικά(κατά προτίμηση όχι τηγανητά) και το υπόλοιπο μισό με φαγητά που πραγματικά μας αρέσουν. Αφού το κάνουμε αυτό, απομακρυνόμαστε από τον μπουφέ και συναναστρεφόμαστε με τους υπόλοιπους προσκεκλημένους ώστε να αποφύγουμε την πιθανότητα να τσιμπολογίσουμε ασυναίσθητα.

• Επιλέγουμε την πρωτεῒνη η οποία έχει την τιμητική της αυτές τις ημέρες, όπως είναι η γαλοπούλα και το κοτόπουλο (αφαιρούμε την πέτσα για να μειώσουμε τα λιπαρά) ή το ψητό κρέας μοσχαρίσιο ή χοιρινό (προσπαθούμε να απομακρύνουμε το ορατό λίπος) και φυσικά και στις δύο περιπτώσεις δεν προσθέτουμε επιπλέον σάλτσα.

• Φροντίζουμε να υπάρχει στο τραπέζι μια σαλάτα της επιλογής μας, έτσι θα είμαστε σίγουροι ότι υπάρχει μια υγιεινή και με λίγες θερμίδες επιλογή κοντά μας.

• Δεν αγοράζουμε γλυκά στο σπίτι, θα μας κεράσουν αρκετά έξω και επίσης θα μας φέρουν άλλα τόσα οι καλεσμένοι σας.

• Επιλέγουμε να καταναλώσουμε 1 γλυκό μετά από το γιορτινό τραπέζι ή την μισή ποσότητα από δύο διαφορετικά είδη αν θέλουμε ποικιλία.

• Μελομακάρονα VS Κουραμπιέδες. Αν και το κάθε γλυκό έχει το δικό του φανατικό κοινό, η αλήθεια είναι ότι θερμιδικά δεν διαφέρουν πολύ. Πρέπει όμως να επισημάνουμε την υπεροχή σε θρεπτικά συστατικά που έχουν τα μελομακάρονα λόγω των συστατικών από τα οποία αποτελούνται και δεν είναι άλλα από το μέλι,το ελαιόλαδο και τα καρύδια.

• Δεν ξεχνάμε το νερό.

• Καταναλώνουμε αλκοόλ με μέτρο και για κάθε ποτήρι αλκοόλ, πίνουμε και ένα ποτηρι νερό.

• Προσπαθούμε να κρατήσουμε το πρόγραμμα γυμναστικής που είχαμε υιοθετήσει μέχρι την περίοδο των γιορτών. Και αν δεν προλαβαίνουμε να τηρήσουμε το πρόγραμμα του γυμναστηρίου αφήνουμε το αμάξι σπίτι και πηγαίνουμε με τα πόδια στην αγορά για τα καθιερωμένα δώρα.

• Οι μέρες των Χριστουγέννων χαρακτηρίζονται από εύθυμη διάθεση οπότε εκμεταλευτείτε το και χορέψτε όσο περισσότερο μπορείτε.

Το σημαντικό λοιπόν είναι να θυμόμαστε ότι στην περίπτωση που ξεφύγουμε λίγο από την διατροφή μας δεν έφτασε το τέλος του κόσμου, συνεχίζουμε κανονικά την προσπάθεια μας από την επόμενη κιόλας μέρα και δεν αναβάλουμε το ραντεβού με τον γιατρό ή τον διαιτολόγο μας.

Χάιδω Γεωργιάδου
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
Euromedica-Αρωγή Θεσσαλονίκης

>