Οστεοπόρωση και Διατροφή

«Η οστεοπόρωση αποτελεί σημαντικό ζήτημα δημόσιας υγείας στις μέρες μας. Είναι η πιο συχνή πάθηση των οστών, κατά την οποία παρατηρείται μείωση της οστικής πυκνότητας.

Αποτέλεσμα αυτού είναι τα οστά μας να γίνονται περισσότερο εύθραυστα και επιρρεπή σε κατάγματα. Εφόσον η απώλεια οστικής μάζας είναι κάτι που εμφανίζεται χωρίς συμπτώματα, η οστεοπόρωση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως «σιωπηρή ασθένεια».

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Οστεοπόρωσης στις 20/10, καθώς και την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής (στις 16/10), η διαιτολόγος-διατροφολόγος του Κέντρου Euromeridica-Αρωγή Θεσσαλονίκης, Χάιδω Γεωργιάδου, παρουσιάζει τον σημαντικό ρόλο της διατροφής σε ένα από τα σημαντικότερα σύγχρονα ζητήματα της δημόσιας υγείας: την οστεοπόρωση.

«Η οστεοπόρωση αποτελεί σημαντικό ζήτημα δημόσιας υγείας στις μέρες μας. Είναι η πιο συχνή πάθηση των οστών, κατά την οποία παρατηρείται μείωση της οστικής πυκνότητας.

Αποτέλεσμα αυτού είναι τα οστά μας να γίνονται περισσότερο εύθραυστα και επιρρεπή σε κατάγματα. Εφόσον η απώλεια οστικής μάζας είναι κάτι που εμφανίζεται χωρίς συμπτώματα, η οστεοπόρωση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως «σιωπηρή ασθένεια».

Για την οστεοπόρωση η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη, εφόσον δεν υπάρχει θεραπεία που να μπορεί να αποκαταστήσει την απώλεια οστικής μάζας. Οι κυριότεροι παράγοντες που μπορούν να μας βοηθήσουν να αναπτύξουμε ένα γερό σκελετό είναι η διατροφή σε συνδυασμό με την άσκηση.

Η οστεοπόρωση εμφανίζεται σε μεγαλύτερο ποσοστό σε γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση, δεν σημαίνει όμως ότι κινδυνεύουν μόνο αυτές. Αυξημένο κίνδυνο για εμφάνιση οστεοπό-ρωσης έχουν: άτομα σε προχωρημένη ηλικία, με οικογενειακό ιστορικό οστεοπόρωσης, άτομα που είχαν απότομη απώλεια βάρους ή μειωμένη φυσική δραστηριότητα, καπνιστές ή άτομα που υπερκαταναλώνουν αλκοόλ, άτομα που λαμβάνουν κάποιες φαρμακευτικές ουσίες, όπως γλυκοκορτικοειδή, θυροξίνη κ.α.

Αν και η κύρια πηγή του ασβεστίου είναι τα γαλακτοκομικά, σίγουρα δεν βρίσκεται μόνο σε αυτά. Σημαντικές ποσότητες ασβεστίου εντοπίζονται στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, στα μπρόκολα, στις φακές, στη γλυκοπατάτα, στο σουσάμι και στα προϊόντα αυτού όπως ταχίνι και χαλβάς. Προσοχή όμως καθώς δεν έχουν τον ίδιο βαθμό απορρόφησης.

Οι ημερήσιες ανάγκες ασβεστίου μπορούν να καλυφθούν με την κατανάλωση 2 μερίδων γαλακτοκομικών για ενήλικες και 3-4 μερίδων για γυναίκες σε εμμηνόπαυση ή άτομα άνω των 65 ετών.

Υπογραμμίζεται δε ότι η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την ικανοποιητική απορρόφηση ασβεστίου από τα οστά. Η καλύτερη πηγή βιταμίνης D είναι η επαρκής έκθεση στον ήλιο. Είκοσι λεπτά έκθεσης βοηθούν τον οργανισμό να συνθέσει τη βιταμίνη D που χρειάζεται. Τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη D είναι τα παχιά ψάρια (ρέγκα, σκουμπρί, σολομός, σαρδέλα και τόνος), το συκώτι, ο κρόκος του αυγού, το βούτυρο, το τυρί, το γάλα και τα δημητριακά πρωινού.

Tip! Αν καταναλώνετε τα ψάρια με τα κόκκαλα λαμβάνετε μια ικανοποιητική ποσότητα ασβεστίου μιας και 7 μέτριες σαρδέλες μας παρέχουν το 1/3 του ασβεστίου που χρειαζόμαστε καθημερινά, σε συνδυασμό με την βιταμίνη D που όπως είπαμε παραπάνω είναι απαραίτητη για την απορρόφηση του.

Γενικές συμβουλές διατροφής στην οστεοπόρωση
• Η υπερβολική κατανάλωση νατρίου προκαλεί μεγάλη απώλεια ασβεστίου από τα ούρα 
• Μειώστε την κατανάλωση καφέ και τσαγιού
• Μειώστε την κατανάλωση του αλκοόλ
• Διακοπή καπνίσματος, έστω και καθυστερημένη βοηθά στην πρόληψη εμφάνισης οστεοπορωτικών καταγμάτων
• Προσοχή στις φυτικές ίνες!! Οι φυτικές ίνες αυξάνουν την αποβολή του ασβεστίου. Αν λοιπόν καταναλώνετε αρκετά τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες θυμηθείτε να αυξήσετε και την κατανάλωση των τροφών που περιέχουν ασβέστιο.

Χάιδω Γεωργιάδου
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
Euromedica Αρωγή Θεσσαλονίκης

>